SIEĆ DZIEDZICTWA KULINARNEGO MAZOWSZA

mrot-1Wyjazd studyjny członków Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsza odbył się w dniach 9-10 sierpnia br. Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna miała przyjemność uczestniczyć w tej imprezie, dzięki której można było poszerzyć wiedzę o dziedzictwie kulinarnym Mazowsza, poznać mazowieckie produkty tradycyjne, zdobyć wiedzę dotyczącą ich produkcji, promocji i sprzedaży oraz nawiązać kontakty w branży okołoturystycznej. Oby więcej takich cennych inicjatyw.


Organizatorem study tour był Oddział Mazowiecki Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego. Przedsięwzięcie to było realizacją zadania ogłoszonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod tytułem: „Wizyta studyjna u producentów należących do Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsze”. Współfinansującym był Samorząd Województwa Mazowieckiego.

Celem spotkań była  integracja Członków Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsze oraz wymiana wiedzy praktycznej dotyczącej wytwarzania żywności metodami tradycyjnymi. Omawiane tematy dotyczyły również promocji sprzedaży, wymiany doświadczeń i  dyskusje w tym zakresie między producentami i przedstawicielami instytucji popularyzujących wiedzę dotyczącą żywności regionalnej i naturalnej, dziedzictwa kulinarnego, turystyki oraz roli tej żywności  w dietetyce.

Podczas wyjazdu uczestnicy odwiedzili kilku producentów zrzeszonych w Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsze, którzy z pasją przekazywali swoją wiedzę na temat wytwarzanych produktów.

Podróż rozpoczęła się od Gościńca Goździejewskiego w Kątach Goździejewskich Drugich u pani Bugusławy Retekowskiej, w malowniczej zagrodzie edukacyjno-kulinarnej należącej do szlaku Wielkiego Gościńca Litewskiego. Tutaj wszyscy uczestnicy poznali się i odbyli krótką dyskusję na tematy związane z kulinariami i dziedzictwem kulinarnym. Podczas rozmów można było spróbować potraw regionalnych przygotowanych przez gospodarzy. Na zakończenie zdegustowano Dębską Kawę Żołędziówkę pijaną niegdyś przez Fryderyka Chopina. Kolejnym miejscem odwiedzonym na trasie był Zakład Przetwórstwa Ekologicznego Mleka Koziego w Rososzy gm. Cegłów. Tam można było obejrzeć hodowlę kóz i zajadać się naturalnymi wyrobami z mleka koziego takie jak sery, twarogi i mleko kozie. Gospodarstwo posiada certyfikat ekologicznej produkcji. Zmierzając do Restauracji Zaścianek Polski uczestnicy odwiedzili miejscowość Jeruzal, znaną z serialu Ranczo jako Wilkowyje. W Siedlcach właścicielka regionalnej restauracji „Zaścianek Polski” pani Bożena Polak-Stojanova opowiadała o regionalnych potrawach, po czym ugościła uczestników obiadem. Kolejny etap wyprawy to Muzeum Ziemiaństwa w Dąbrowie prowadzone przez Muzeum Regionalne w Siedlcach. W tym malowniczym miejscu, wspaniale odrestaurowanym zespole pałacowo-dworskim wszyscy otrzymali dużą porcję wiedzy na temat historii tego miejsca oraz ziemiaństwa przekazanej przez dyrektora Sławomira Kordaczuka. O wnętrzach dworu i historii zgromadzonych tu eksponatów opowiadali również pracownicy muzeum. Można było dowiedzieć się o możliwości korzystania z miejsc noclegowych zaaranżowanych w budynku dworu. Nieopodal Dąbrowy w Sarnakach znajduje się Gospodarstwo Państwa Zawistowskich,  którzy prowadzą ekologiczny sad i przetwarzają swoje owoce na nalewki, ocet jabłkowy oraz serwują przepyszną szarlotkę. Odwiedzając to gospodarstwo można było popróbować miejscowych specjałów i zaopatrzyć się w wytwarzane tu produkty. Pierwszy dzień zakończył się noclegiem i pobytem w zabytkowym Dworze Mościbrody, gdzie przy ognisku prowadzono rozmowy na tematy związane z Siecią Dziedzictwa Kulinarnego. Potrawą wieczoru był Karp Dworski pieczony z cebulką.

Drugiego dnia po śniadaniu w Dworze Mościbrody uczestnicy odwiedzili Piekarnię Ratuszową Radzikowscy w Siedlcach. Tam zapoznali się tradycją i ponad 80-letnią historią zakładu. Próbowali prawdziwych chlebów razowych żytnich na zakwasie: Razowego Ratuszowego i Razowca Marszałkowskiego. W saloniku piekarni uczestniczyli w prezentacjach: dotyczących historii piekarni przekazanej przez współwłaściciela Wojciecha Radzikowskiego, Sieci Dziedzictwa Kulinarnego, prowadzonej przez dyrektor Kazimierza Porębskiego, a także portalu turystyczno-kulinarnego www.smakipolski.eu. przybliżonego przez przdstawiciela Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi pana Andrzeja Siemaszko. Kolejnym odwiedzonym miejscem była Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Siedlcach, działająca od 1931 roku. Prezes Spółdzielni pan Marek Czapski opowiedział o zakładzie i zaprezentował stosowany tutaj ręczny proces wyrabiania twarogu tłustego tradycyjnego oraz produkcji masła i znanego od pokoleń siedleckiego mleka w proszku (w niebieskim opakowaniu). Znalazł się również czas na zwiedzanie zabytków Siedlec.  Uczestnicy wyjazdu mogli obejrzeć Ratusz Siedlecki zwany „Jackiem”, najstarszy kościół w Siedlcach pw. Św. Stanisława oraz Pałac Ogińskich - obecną siedzibę rektoratu UPH w Siedlcach. Zmierzając do miejsca początku i końca wyjazdu tj. Gościńca Goździejwskiego, po drodze odwiedzono kolejnego producenta mleka koziego i jego wyrobow - Eko na Szerokim Wiesława Kalickiego w miejscowości Wyłazy k. Mokobód.  Zgłębiając wiedzę na temat hodowli kóz można było degustować również smaczne sery, kefiry i mleko kozie. W Gościńcu Goździejwskim nastąpiło podsumowanie wyjazdu, a każdy z uczestników zaopatrzył się w naturalną żywność wysokiej jakości pochodzącą od odwiedzanych producentów.

Tajniki turystyczne i wiedzę historyczną na temat zwiedzanych podczas wyprawy studyjnej miejsc przekazywali przewodnicy turystyczni z Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego Oddział Podlasie w Siedlcach: pani Joanna Szaniawska, pan Eugeniusz Skorupka i pan Sławomir Kordaczuk. W takcie podróży autokarem, między zwiedzanymi miejscami była też okazja do wysłuchania wykładu przedstawiciela Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach pani Profesor Katarzyny Antosik, na temat faktów i mitów żywieniowych w kontekście żywności naturalnej i dietetyki.

Dwudniowy wyjazd studyjny, choć krótki to był jednak bardzo intensywny, spełnił założenia organizatorów i pozwolił na realizację celów wyprawy:
•    wymiany doświadczeń przy produkcji, promocji, sprzedaży produktów tradycyjnych,
•    tworzenie więzi współpracy między producentami,
•    poznanie tajników produkcji wybranych produktów tradycyjnych,
•    współpracy z przewodnikami turystycznymi i organizacjami turystycznymi (MROT, NLOT), instytucjami szczebla rządowego i samorządowego, jednostkami pozarządowymi, ośrodkami naukowo-edukacyjnymi i konsumentami.


mrot-3

mrot-2

mrot-4

mrot-5

mrot-1
Źródło i zdjęcia: Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego Oddział Mazowiecki