EDEN
Stworzenie europejskiej sieci uznanych i rozpoznawanych obszarów turystycznych charakteryzujących się szczególnymi walorami dla dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Europy jest ideą projektu EDEN (European Destinations of Excellence). Konkurs ma na celu promowanie najlepszych wzorców zrównoważonego rozwoju turystyki, a także zwrócenie uwagi na:
- atrakcyjność, różnorodność oraz wspólne cechy destynacji biorących udział w konkursie;
- mniej znane miejscowości i obszary turystyczne, posiadające unikatowe atrakcje turystyczne;
- możliwości organizowania wyjazdów turystycznych w okresach posezonowych i tym samym zmniejszenie negatywnych konsekwencji zjawiska sezonowości w turystyce;
- usuwanie barier hamujących zrównoważony rozwój turystyki;
- możliwość bardziej równomiernego rozmieszczenia ruchu turystycznego poprzez kierowanie jego strumieni do mniej znanych miejscowości i obszarów;
- potrzebę wymiany dobrych praktyk, poprzez powiązanie destynacji biorących udział w konkursie w sieć i tym samym ułatwienie wymiany dobrych praktyk i informacji;
- aktywizację i wskazanie możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego destynacji, w tym budowę pozytywnego i rozpoznawalnego wizerunku, poprzez i dzięki rozwojowi turystyki, wykorzystującej endogenny potencjał obszaru;
- włączenie polskich mniej znanych lub nieznanych destynacji turystycznych w europejską sieć uznanych i rozpoznawanych obszarów turystycznych charakteryzujących się wyjątkowymi walorami dla dziedzictwa Europy;
- wzmocnienie znaczenia turystyki w wybranych destynacjach – zwiększenie zaangażowania różnorodnych podmiotów turystycznych w proces podnoszenia konkurencyjności produktów i atrakcji turystycznych występujących na danym obszarze przy zachowaniu ich unikatowego charakteru.
Udział w konkursie to niewątpliwie duży prestiż i promocja w kraju i za granicą. Nagrodzone destynacje mają szansę stać się bardziej rozpoznawalne w Polsce i całej Unii Europejskiej, co z pewnością przyczyni się do rozwoju turystyki, a tym samym rozwoju całego regionu.
Zwycięzcy przysługuje prawo posługiwania się tytułem „Najlepszej Europejskiej Destynacji – EDEN”, a także zostaje on włączony w sieć Najlepszych Europejskich Destynacji Turystycznych, która będzie promowana przy użyciu różnorodnych narzędzi marketingowych w skali krajowej i ogólnoeuropejskiej. Nagrodą dodatkową dla laureata oraz nominatów jest włączenie destynacji do działań promocyjnych POT w zakresie przewidzianym dokumentami strategicznymi oraz planem POT.
W Polsce mamy kilku laureatów konkursu EDEN – jednym z nich jest Żyrardów w województwie mazowieckim.
Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny
Wybór i promocja najbardziej atrakcyjnych, nowatorskich i przyjaznych dla turystów produktów turystycznych są celami konkursu, który odbywa się co roku pod egidą Polskiej Organizacji Turystycznej. Koordynatorem konkursu na etapie regionalnym jest Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna. Najlepsze mazowieckie produkty turystyczne otrzymują Certyfikaty Województwa Mazowieckiego, a trzy uznane za najlepsze są zgłaszane do etapu ogólnopolskiego, w którym coraz częściej zdobywają laury.
Laureaci konkursu otrzymują Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej, który przyznawany jest na dwa lata. Przyznanie Certyfikatu POT oznacza ogólnopolską promocję w ramach działań Polskiej Organizacji Turystycznej oraz informacje o produkcie w ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych mediach. Dla turystów Certyfikat POT jest gwarancją jakości produktu turystycznego i zachętą do zaznaczenia go na mapie podróży.
Złoty Certyfikat POT dla Muzeum Powstania Warszawskiego – pierwszy Złoty Certyfikat w historii Mazowsza (2018)
Zdobywcy Certyfikatów POT z Mazowsza
2019 – PGE Narodowy
2018 – Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
2017 – Centrum Nauki Kopernik
2016 – Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera, Farma Iluzji
2015 – Polin. Muzeum Historii Żydów Polskich
2014 – Muzeum Powstania Warszawskiego
2013 – Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie
2011 – Opowieści z Narwi
2010 – Zespół Zabytków Osady Fabrycznej w Żyrardowie
2006 – Międzynarodowy Piknik Lotniczy Góraszka
2005 – Międzynarodowe Pokazy Lotnicze „Air Show”
2004 – Miodobranie Kurpiowskie Polana w Zawodziu koło Myszyńca
Zdobywcy Certyfikatów na Najlepszy Produkt Turystyczny Województwa Mazowieckiego
Rok 2019
- Winnica Dwórzno
- Młyn Gąsiorowo
- PGE Narodowy
- Chopin Point Warszaw
- Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce
Rok 2018
- Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu
- Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Dzielnica Wisła
- Muzeum Warszawy
- Muzeum Mazowieckie w Płocku
- Wydarzenie Dzień Tradycji Rzeczypospolitej.
Rok 2017
- Centrum Nauki Kopernik
- Królewski Ogród Światła w Wilanowie
- Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie
- Garnizon Modlin – historia Europy w sercu Polski
- Zimowy Narodowy
- Akcja turystyczno-edukacyjna „Odkryj z nami Płock”
Turystyczne Mistrzostwa Blogerów
Konkurs Turystyczne Mistrzostwa Blogerów, organizowany jest przez Polską Organizację Turystyczną. Uczestniczą w nim wszystkie województwa. Każdy region jest reprezentowany przez wybranego blogera, którego zadaniem jest relacja na blogu z podróży po wybranych miejscach.
W 2019 roku odbyła się druga edycja Turystycznych Mistrzostw Blogerów. Województwo mazowieckie reprezentowała Patrycja Jaskot, autorka blogu TraveLover. We współpracy z MROT przygotowała i zaprezentowała ofertę Warszawy, Zagrody Ojrzanów oraz Sierpca na tyle atrakcyjnie, że zdobyła w tych Mistrzostwach 3. miejsce.
W 2018 roku odbyła się pierwsza edycja Turystycznych Mistrzostw Blogerów. Województwo mazowieckie reprezentowała Aleksandra Świstow, autorka blogu Pojechana. We współpracy z MROT przygotowała i zaprezentowała ofertę Mazowsza Chopina, Pojezierza Gostynińskiego i wiślańską stronę Warszawy na tyle atrakcyjnie, że zdobyła w tych Mistrzostwach 2. miejsce.