Choć ponad połowa Polaków zmaga się z przeciążeniem pracą, to 82 proc. planuje wakacje. Chcemy uciec od stresu, naładować baterie i stworzyć wspomnienia. Mimo obaw o inflację, choroby i oszustwa, marzymy o słońcu, naturze i chwili wytchnienia. Czy AI pomoże nam w planowaniu urlopu? Na to pytanie odpowiedzą najnowsze wyniki badania Holiday Barometer 2025 zrealizowanego przez IPSOS w 23 krajach świata na zlecenie Europ Assistance.
Wakacyjne plany w tym roku ma 82 proc. Polaków. Entuzjazm do wyjazdu wykazuje 79 proc. i jest to nieznaczny wzrost w porównaniu do zeszłego roku (+2 p.p.). Czynnikami, które pozytywnie wpływają na chęć podróżowania, są:
– relaks i ucieczka od codziennej rutyny i stresu – 60 proc. wskazań,
– odkrywanie nowych miejsc (miast, krajobrazów i atrakcji) – 57 proc.,
– tworzenie wspomnień – 41 proc.,
– próbowanie nowych potraw i lokalnej kuchni – 40 proc.
Z drugiej strony są również czynniki, które oddziałują negatywnie na nasz przedurlopowy entuzjazm. Inflacja wciąż jest na pierwszym miejscu (72 proc. głosów), ale także i w tym roku zaliczyła spadek o 2 p.p. Następne są wojny i międzynarodowe konflikty zbrojeniowe (61 proc.), 58 proc. ankietowanych wskazuje na osobiste bądź rodzinne powody, jak również zmiany klimatyczne, powodujące upały, które ciężko wytrzymać. Ponad połowa Polaków zmaga się również z obciążeniem związanym z obowiązkami w pracy.
Obawy, które towarzyszą nam już podczas samego wyjazdu, najczęściej dotyczą tego, że:
– padniemy ofiarą oszustwa w miejscu docelowym – 63 proc.,
– zostaniemy okradzeni – 62 proc.,
– zachorujemy w trakcie podróży lub w miejscu docelowym – 61 proc.,
– zgubimy coś potrzebnego – 59 proc.,
– boimy się o własne bezpieczeństwo – 59 proc.
Mimo że obaw jest dość sporo, nie przeszkadza nam to planować nawet kilku wyjazdów w okresie wakacyjnym. 37 proc. z nas chciałoby odbyć nawet kilka podróży pomiędzy czerwcem a wrześniem.
Wakacyjny budżet i długość pobytu
W tym roku kwota, jaką zamierzamy przeznaczyć na wakacyjne szaleństwa, to średnio 6226 zł. Oznacza to, że w porównaniu do zeszłorocznych wyników nasz wakacyjny budżet zostanie okrojony o 814 zł. Jednak z drugiej strony zdecydowana większość (51 proc.) w porównaniu do 2024 r. deklaruje, że ma zamiar nieznacznie zwiększyć swój fundusz wakacyjny, 17 proc. wyda tyle ile zazwyczaj, a tylko 15 proc. będzie dysponować budżetem mniejszym niż do tej pory.
Liczba tygodni, jaką chcemy spędzić na wakacjach też uległa małej zmianie. Tym razem pozwolimy sobie na wyjazd nieznacznie krótszy, bo trwający niecałe dwa tygodnie (spadek o 0,2 p.p.). Z badania wynika, że Polacy nie należą do osób, które planują swój wyjazd z wyprzedzeniem. Zaledwie 12 proc. ankietowanych decyduje się na podjęcie działań ponad pół roku przed wyznaczoną datą. 30 proc. ma zamiar zająć się tym na dwa do czterech miesięcy przed podróżą, a 23 proc. zrobi to na dwa miesiące do 15 dni przed wyjazdem.
Idealne wakacje Polaków – wcale nie za granicą
Na pytanie „Kiedy myślisz o idealnych (letnich wakacjach / urlopie) w 2025 roku, gdzie przede wszystkim chciał_byś pojechać?” 45 proc. ankietowanych wskazało na podróż po Polsce. Natomiast 40 proc. chciałoby pojechać za granicę. Sytuacja nieco się zmienia, gdy o to samo zapytano badanych, którzy mają już sprecyzowane plany i kierunki. Na wakacje w Polsce stawia 53 proc. i jest to wzrost aż o 7 p.p. w porównaniu do poprzedniego roku.
W jaki sposób najchętniej spędzimy wakacje? Ulubionym sposobem wypoczynku naszych rodaków niezmiennie są kąpiele słoneczne w akompaniamencie szumu morskich fal – 64 proc. głosów. Stawiamy również na górskie wędrówki – 34 proc. głosów (wzrost o 2 p.p.). Bez zmian pozostaje chęć zwiedzania miast (25 proc.) i odpoczynek na wsi (17 proc.).
Topowa trójka krajów, do których w tym roku najchętniej byśmy pojechali to:
– Włochy – 19 proc.,
– Hiszpania – 16 proc.
– Grecja 15 proc.
Co ma największy wpływ na wybierany przez nas kierunek? Przede wszystkim decydujemy się na destynację, której klimat i pogoda nam odpowiada (45 proc.) i taką, w której czujemy się bezpieczni (34 proc.). Lubimy też wracać do miejsc, w których byliśmy (33 proc.). Niektórzy bazują na atrakcyjnych ofertach (24 proc.), a inni patrzą na to, czy dane miejsce oferuje aktywności, jakie lubią (23 proc.). Na razie nie sugerujemy się opiniami i poleceniami influencerów, zaledwie 3 proc. ankietowanych wskazało, że kierują się tym, planując urlop.
Przy wyborze naszego miejsca wypoczynku bierzemy również pod uwagę ryzyko:
– związane z konfliktem zbrojnym – 58 proc.,
– ataku terrorystycznego – 55 proc.,
– narażenia naszej kondycji zdrowotnej (epidemia) – 48 proc.,
– związane z klęską żywiołową – 44 proc..
25 proc. (wzrost o 2 p.p.) zwraca uwagę na ślad ekologiczny swojej podróży.
Co ciekawe badani zostali zapytani również o to, z wyjazdu, do jakich krajów zrezygnowaliby ze względu na sytuację polityczną lub społeczną. Jedna z odpowiedzi była szczególnie zaskakująca, a mianowicie 17 z 23 krajów badanych zrezygnowałoby z podróży do USA i jest to wzrost o 9 p.p. (w ujęciu europejskim było to 7 z 11 krajów). Destynacja, która do tej pory była bardzo pożądana przez turystów, ze względu na panujący w niej klimat polityczny, straciła znacznie na atrakcyjności jako cel podróży.
Z kim podróżujemy, gdzie najchętniej śpimy i czym wyjeżdżamy na wakacje?
Z badania wynika, że w naszym kraju najbardziej dba się o więzi rodzinne. Na pytanie „Kiedy myślisz o idealnych [letnich wakacjach / urlopie] w 2025 roku, co przede wszystkim chciał_byś robić?” 29 proc. ankietowanych odpowiedziało „Spędzić ten czas razem z rodziną lub przyjaciółmi”, drugą najwyżej notowaną odpowiedzią (26 proc.) był odpoczynek. Potwierdziło się to również w dalszej części badania. Na wakacje najczęściej wybieramy się całą rodziną (84 proc. wskazań), ale lubimy też wyjechać ze swoim partnerem (68 proc.). Dla 20 proc. ankietowanych to przyjaciele stanowią najlepszych kompanów do podróży. Wyjazdy solo nie cieszą się u nas wielką popularnością, w ten sposób swój urlop spędzi tylko 7 proc. badanych.
Spać będziemy głównie w hotelach (46 proc. głosów), 28 proc. zamierza wypożyczyć apartament lub dom, 20 proc. zawita u przyjaciół/rodziny lub w swoim domu letniskowym, a 18 proc. skorzysta z opcji bed&breakfast. 41 proc. decyduje się na taką formę zakwaterowania, gdyż jest ona ich ulubioną. 39 proc. (wzrost o 5 p.p.) wskazuje na przystępność cenową, 29 proc. podąża za swoimi przyzwyczajeniami i wybiera to, co już im się sprawdziło, a 22 proc. bojąc się oszustwa, wybiera zaufane miejsca.
Jako że ponad połowa Polaków ma w planach wakacje w kraju to ich głównym środkiem transportu będzie samochód (51 proc. wskazań, wzrost o 5 p.p.). 47 proc. (wzrost o 7 p.p.) poleci na urlop samolotem, 25 proc. badanych pojedzie pociągiem, a 15 proc. wybierze autokar.
Co wpływa na wybór takiego sposobu dotarcia do celu? Głównym powodem jest wygoda (59 proc. głosów), drugie w kolejności jest przyzwyczajenie (36 proc.), a dla 27 proc. ważna jest przystępność cenowa. 19 proc. wskazuje, że jest to jedyny sposób na dotarcie do celu ich podróży.
Wakacyjne trendy – pomoc AI i troska o środowisko
Trendem badanym od zeszłego roku, który zyskuje na popularności, jest slow turism, czyli zwiedzanie danego miejsca bez pośpiechu, tak aby dokładnie poznać jego kulturę i historię oraz zadbać o środowisko. Taki rodzaj wypoczynku deklaruje 77 proc. Polaków. Na wakacje w mniej turystycznych miejscach wybiera się 76 proc. ankietowanych, a 52 proc. ma zamiar wybrać się na urlop w konkretnym, rozrywkowym celu np. na koncert bądź inny event. Część z nas (41 proc., wzrost o 2 p.p.) postawi na wyjazd wellbeing, aby w ciszy i spokoju odpocząć od codziennych stresów.
Zrównoważone podróżowanie to kolejny aspekt, który już trzeci rok z rzędu został wzięty pod lupę. Na poziomie deklaratywnym, Polacy bardzo chętnie zaangażowaliby się w taki sposób podróżowania. 74 proc. opowiada się za wyjazdem poza szczytem sezonu oraz poruszaniem się lokalnymi środkami transportu w miejscu wypoczynku. 66 proc. (spadek o 6 p.p.) chętnie wybrałoby zakwaterowanie z zielonym certyfikatem lub skorzystało z oferty biura podróży specjalizującego się w zrównoważonych podróżach. Natomiast 64 proc. (spadek o 4 p.p.) zmieniłoby środek transportu w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Z drugiej strony ponad połowa badanych na wakacje jedzie samochodem, a 47 proc. poleci samolotem. Wybór ten motywują wygodą (59 proc.), a względy środowiskowe bierze pod uwagę zaledwie 9 proc. badanych.
Pomoc Sztucznej Inteligencji przy planowaniu wakacji to trend, który na popularności zyskuje w tym roku. Badani zostali zapytani, czy kiedykolwiek korzystali z narzędzi lub aplikacji opartych na AI w celu zaplanowania/rezerwacji swoich wakacji. Jedynym krajem, który mocno wyróżniał się na tle innych, były Indie (51 proc. odpowiedzi twierdzących). Natomiast Polska na tle Europy wypada podobnie, 81 proc. z nas nie szukało pomocy SI przy planowaniu swojego urlopu.
Zapytano również jakiego rodzaju rekomendacji/informacji szukałeś/szukałbyś podczas korzystania z narzędzi opartych na SI:
– 51 proc. wskazało na zakwaterowanie,
– 45 proc. na porady dotyczące planowania podróży,
– 44 proc. na rekomendacje i informacje nt. destynacji.
Póki co skłaniamy się do lepiej nam znanych opcji planowania wakacji. W przypadku rezerwacji podróży 35 proc. korzysta z portali internetowych takich jak np. Booking, 26 proc. korzysta z biur podróży, a 22 proc. radzi sobie samodzielnie, bezpośrednio przez linie lotnicze i strony www hoteli.
Czy ubezpieczamy się na wyjazdy wakacyjne, co ma na to wpływ?
Coraz więcej Polaków stawia na ubezpieczenie podróży. 63 proc. z nas (wzrost o 9 p.p. vs. 2024 r.) deklaruje, że posiada ubezpieczenie, kiedy gdzieś wyjeżdża:
– 38 proc. polisa ubezpieczenia podróżnego zakupiona specjalnie pod dany wyjazd,
– 14 proc. roczna polisa,
– 11 proc. ubezpieczenie dołączone do karty kredytowej.
Aby kupić ubezpieczenie, najczęściej korzystamy z usług firmy ubezpieczeniowej (26 proc.), niektórzy robią to za pośrednictwem biura podróży (24 proc.), inni udają się do brokera ubezpieczeniowego (17 proc.), a jeszcze inni korzystają z takiej opcji w swoim banku (13 proc.).
Wybór polisy przeważnie podyktowany jest przystępną ceną, ponad połowa Polaków zwraca na to uwagę. Drugim kryterium jest reputacja firmy ubezpieczeniowej (28 proc.) oraz gama oferowanych produktów i usług (27 proc.).
O badaniu
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 24.02.2025-26.03.2025 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii, Nowej Zelandii, Malezji, Indiach, Japonii, Singapurze, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Hongkongu, Korei Południowej. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 23 000 osób, w tym 1000 Polaków.
Źródło i infografiki: Badanie Holiday Barometer 2025 / Zdjęcie: Freepik