50 PROC. WZROST ILOŚCI KLIENTÓW ZORGANIZOWANYCH IMPREZ TURYSTYCZNYCH

Na zorganizowane imprezy turystyczne w ubiegłym roku udało się blisko 6,3 mln klientów, o ponad 50 proc. więcej niż w 2021 roku. Najwięcej klientów wykupowało wczasy w maju i czerwcu, a więc niedługo przed wakacjami. Liczba podróżnych korzystających z usług organizatorów turystyki była jednak nadal sporo niższa niż przed pandemią (spadek o 19 proc.). Najbardziej było to widoczne w segmencie turystyki krajowej – na takie wyjazdy zdecydowało się o jedną trzecią klientów mniej niż w 2019 roku.

W 2022 roku z usług organizatorów turystyki skorzystało niemal 6,3 mln turystów, z czego niemal połowa (prawie 3,1 mln ) wyjechała na wczasy zagraniczne z przewozem czarterowym. Kolejne 940 tys. osób również wybrało zagraniczne podróże, jednak z dojazdem innym niż czarter (np. autokarem lub na własną rękę). Niemal 2,3 mln osób skorzystało z oferty zorganizowanego wypoczynku w Polsce lub w kraju sąsiednim.

„Po dwóch latach pandemicznych, rok 2022 przyniósł branży turystycznej kolejne wyzwania, jak chociażby inflacja. Wojna za naszą wschodnią granicą również wpływała na decyzje Polaków związanych z kierunkiem ewentualnej podróży czy terminem zakupu wycieczki. Najwięcej osób korzystających z ofert biur podróży wybierało wyjazdy zagraniczne. Pomimo tego, że w ubiegłym roku nie można było liczyć na duże zniżki w ramach promocji last minute, to i tak wielu klientów decyzję o wyjeździe i zawarciu umowy podejmowało tuż przed wakacjami oraz w trakcie ich trwania” – mówi Marek Niechciał, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) odpowiedzialny za obszar turystyki.

UFG zarządza Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym (TFG) oraz Turystycznym Funduszem Pomocowym (TFP). TFG chroni interesy podróżnych na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki. Środki z TFG są wypłacane wtedy, gdy podstawowe zabezpieczenie posiadane przez organizatora (najczęściej jest to gwarancja ubezpieczeniowa) okaże się niewystarczające, by zaspokoić w całości roszczenia klientów. W 2022 roku kondycja branży turystycznej była dość dobra. Niewypłacalność ogłosiły tylko dwa podmioty, najmniej od 2017 roku. Nie spowodowało to konieczności uruchomienia środków z TFG.

Branża turystyczna skorzystała natomiast ze wsparcia TFP, który jest uruchamiany w sytuacji odwołania imprez z powodu nieprzewidzianych zdarzeń. Biura turystyczne mogły liczyć na wsparcie w zwróceniu klientom pieniędzy za odwołane imprezy w Ukrainie.

„Na koniec 2022 roku do ewidencji było wpisanych 4,5 tysiąca firm. Na rynku wciąż jednak są obecne podmioty, które nie działają zgodnie z przepisami. Dlatego zanim podpiszemy umowę i wpłacimy pieniądze za wycieczkę warto sprawdzić organizatora w ewidencji. Tylko klienci legalnie działających firm turystycznych są objęci ochroną TFG w razie niewypłacalności organizatora imprezy turystycznej ” – dodaje Marek Niechciał.

Źródło: materiały prasowe UFG / Zdjęcie: Pixabay