FILMY I SERIALE NAPĘDZAJĄ TURYSTYKĘ

Nie każdy wie, że na Mazowszu mamy szlak turystyczny „Mazowsze na filmowo”, prezentujący miejsca, gdzie powstawały najbardziej znane polskie filmy i seriale. Wyniki raportu Światowej Organizacji Turystyki i Netflixu, który analizuje rolę filmów i seriali jako motorów napędowych dla turystyki po raz kolejny potwierdził, że lokalizacje wykorzystane w produkcjach telewizyjnych i kinowych znakomicie podnoszą wśród widzów atrakcyjność przedstawianych tam destynacji turystycznych.

Mazowsze jest dla twórców filmowych bardzo atrakcyjnym regionem. Wycieczka tropem realizowanych na tych terenach produkcji pozwoli kinomanom zobaczyć plenery, które zachwyciły reżyserów i scenografów, poznać tajemnice powstawania kinowych i telewizyjnych obrazów oraz odkryć urodę i różnorodność Mazowsza. Uczestnicy podróży dowiedzą się m.in., gdzie tak naprawdę mieści się siedziba biskupa z serialu „Ojciec Mateusz”, jak dotrzeć do karczmy Jankiela z Wajdowskiej adaptacji „Pana Tadeusza”, a także czy ławeczka przed sklepikiem z serialu „Ranczo” jest wygodna.

Warto zatem odwiedzić i poznać historie z nimi związane m.in. w takich miejscach jak Płock, Sierpc, Murzynowo, Łąck, Pałac w Jabłonnie, Kmpinoski Park Narodowy, Nieporęt na Jeziorem Zegrzyńskim, Pułtusk, Nowa Sucja, Jeruzal, Kołodziąż, Seroczyn, Otwock, Zamek w Czersku, Radom, Twierdza Modlin i oczywiście Warszawa. Więcej informacji na stronie: www.mazowszenafilmowo.pl

Na szlaku wciąż przybywają nowe miejsca, bo wciąż powstają nowe filmy i seriale podbijające serca widzów. Zapraszamy!

W szerszym aspekcie europejskim i światowym raport UWTO i Netfixu podejmuje temat zainteresowania krajami lub kulturami przedstawionej na ekranie.

Wyniki badań zostały zaprezentowane w Madrycie na Iberseries Platino Industria – największego międzynarodowego wydarzenia dla profesjonalistów związanych z przemysłem audiowizualnym w języku hiszpańskim i portugalskim.

Ostatecznym celem raportu jest wsparcie decydentów i kluczowych interesariuszy w sektorze turystycznym we wdrażaniu polityki, która uczyni ich miejscowości atrakcyjnymi dla producentów filmowych. Jednocześnie ma on pomóc w budowaniu ukierunkowanych strategii promujących turystykę i konsumpcję lokalnej kultury, inwestowaniu w umiejętności i szkolenia w celu rozwoju lokalnego sektora filmowego i kreatywnego, aby zapewnić wysoki poziom talentów, infrastruktury i zdolności produkcyjnych oraz integracji turystyki i pokazywania kultury na festiwalach filmowych w celu pogłębienia wiedzy globalnej publiczności.

Zarówno turystyka, jak i sektory audiowizualne celebrują i promują kulturę, wspierają miejsca pracy i zapewniają możliwości w różnych miejscach. Wspólne działania UNWTO i Netflixa pomogą destynacjom turystycznym wykorzystać potencjalne korzyści płynące z turystyki ekranowej. – powiedział sekretarz generalny UNWTO Zurab Pololikaszwili.

Jak podkreślono w tym badaniu, udało nam się wykazać niezbicie to, w co instynktownie już wierzyliśmy, czyli że obok chęci podróżowania i odwiedzania miejsc docelowych, ekspozycja na treści ekranowe prowadzi również do większego zainteresowania dziedzictwem, kulturą, językiem i rozwijaniem relacji międzyludzkich. To naprawdę pokazuje, że przemysły kreatywne, wymiana kulturowa, opowiadanie historii i turystyka są ze sobą powiązane i mogą zmienić sposób, w jaki społeczności postrzegają siebie nawzajem i łączą się ze sobą. – powiedział Dean Garfield, wiceprezes ds. polityki publicznej w Netflix.

Po prezentacji globalnego raportu eksperci ds. turystyki i branży audiowizualnej podzielili się swoją wiedzą i spostrzeżeniami na temat zmieniających się trendów w turystyce, jej pozytywnego wpływu na wzmacnianie powinowactwa kulturowego oraz roli usług streamingu online w promowaniu turystyki i powinowactwa kulturowego między ludźmi, kulturami i krajami. Wydarzenie to miało również na celu podkreślenie, w jaki sposób partnerstwa publiczno-prywatne mogą wspierać ośrodki turystyczne w promowaniu się jako atrakcyjne lokalizacje dla producentów audiowizualnych.

Raport Światowej Organizacji Turystyki i Netflixa można znaleźć na stronie www.e-unwto.org

Zdjęcie: Pixabay
Źródło: UWTO / www.MazowszeNaFilmowo.pl