MAZOWSZE – ATRAKCYJNE, BEZPIECZNE I SMACZNE

W dniu 20 maja br. na błoniach Zamku w Pułtusku odbyło się otwarcie sezonu turystycznego na Mazowszu. Podczas konferencji prasowej wystąpili oraz odpowiadali na liczne pytania mediów: marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, prezes zarządu MROT Izabela Stelmańska, burmistrz Pułtuska Wojciech Gregorczyk, zastępca burmistrza Mateusz Miłoszewski, dyrektor Domu Polonii i Hotelu Zamek w Pułtusku Michał Kisiel. Wydarzenie wzbudziło duże zainteresowanie mediów – wzięło w nim udział ponad 40 dziennikarzy, w tym ponad 30, którzy przyjechali w ramach Press Tour’u zorganizowanego przez MROT.

Mazowsze to doskonały wybór dla osób chcących odpocząć w sezonie letnim w pięknych okolicznościach przyrody, w serdecznej i gościnnej atmosferze, wśród przyjaznych ludzi oraz rozkoszując się smakami wyjątkowych potraw. Oferta turystyczna regionu zadowoli z pewnością amatorów turystyki aktywnej, zarówno miłośników dwóch kółek, jak i wypoczynku nad wodą i na wodzie. Województwo może się także poszczycić zróżnicowaną i niezwykle atrakcyjną ofertą gospodarstw agroturystycznych, które prezentują na rynku coraz bardziej różnorodne i wyrafinowane formy. Miejsce do wypoczynku znajdą tutaj także podróżujący kamperami oraz miłośnicy caravaningu i campingu, dla których powstaje coraz więcej miejsc biwakowych i campingów z infrastrukturą dla kamperów.

– Trzeba mieć świadomość, że 5-6 proc. produktu krajowego brutto na Mazowszu wytwarzane jest w sektorze turystycznym. Jest to zatem ważna dziedzina gospodarki, bo porównywalna z produkcją rolniczą i w przetwórstwie rolniczym. Jeżeli w 2021 roku wartość PKB Mazowsza wynosiła ok. 140 mld euro, to przychód z turystyki dał prawie 40 mld złotych. Za tym idzie szereg inicjatyw lokalnych w mniejszych miastach i na obszarach wiejskich, które kreują powstawanie nowych miejsc pracy. Turystyka wpływa lepszą jakość życia i wpisuje się w działania na rzecz Zielonej Europy. Dlatego jednym z naszych działań priorytetowych będzie rozwój obszaru turystyki i kultury oraz nowych produktów turystycznych – powiedział Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.

– Każdy powiat i każda gmina na Mazowszu mają coś ciekawego do zaoferowania. Mamy bardzo dużo inicjatyw lokalnych. Już w tej chwili funkcjonuje w regionie ponad 140 muzeów, kilkaset agroturystyk, coraz więcej pensjonatów na wysokim poziomie. Jeżeli dołożymy do tego bogactwo kulinarne oraz naszą gościnność to mamy doskonałą bazę do dalszego rozwoju turystyki na Mazowszu – dodał marszałek.

Mówiąc o planach na przyszłość, Izabela Stelmańska, prezes zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej stwierdziła: – Naszym zamierzeniem jest skoncentrowanie się na rozwoju turystyki aktywnej i zrównoważonej w ujęciu gospodarczym, społecznym i środowiskowym zgodnie z coraz bardziej widocznymi trendami ogólnoświatowymi. Chcemy wykorzystać nasze atuty jak szlaki piesze, trasy rowerowe i wodne. Warto skorzystać z ciekawych produktów turystycznych, jak np.: skanseny w Sierpcu i w Radomiu, muzea, zamki książąt mazowieckich, dwory i pałace czy parki rozrywki, w tym największy zadaszony park wodny w Europie Suntago, a także nowo otwarty Majaland. Chcemy również zachęcić niepowtarzalnymi smakami mazowieckiej kuchni w różnych odsłonach. Ogromnym potencjałem Mazowsza są niewątpliwie obszary wiejskie, gdzie rozlokowane są obiekty turystyczne oferujące szeroki wachlarz atrakcji w duchu slow life, pozwalające doświadczyć zarówno wypoczynku na łonie natury, jak i lokalności. Wielkim atutem regionu jest ogromna liczba miejsc nieoczywistych, poza utartymi szlakami, które czekają na swoich odkrywców.

– Bardzo cieszy fakt, że turyści dobrze oceniają Mazowsze. Według pilotażowych badań wielkości ruchu turystycznego z 2018 roku przeprowadzonych wśród turystów i odwiedzających jednodniowych, większość z nich poleci region swoim znajomym. W 2021 r. w porównaniu z rokiem 2020, mimo trudnego okresu naznaczonego pandemią, liczba turystów korzystających z turystycznych obiektów noclegowych na Mazowszu wzrosła aż o 43 procent – dodała Izabela Stelmańska.

Wydarzeniem towarzyszącym otwarciu sezonu turystycznego na Mazowszu był I Mazowiecki Zlot Caravaningowy, gdzie wśród wielu atrakcji zaprezentowano też nowy kamper „Mazowsze serce Polski”, który będzie elementem letniej kampanii promującej nasz region.

Dla wszystkich poszukujących inspiracji do bliższych i dalszych wypraw po Mazowszu najbardziej kompletnym źródłem informacji jest portal www.ModaNaMazowsze.pl z największą bazą atrakcji, miejsc, wydarzeń, szlaków i produktów turystycznych. Na dużą popularność portalu wskazuje również ilość użytkowników powiązanych mediów społecznościowych:
www.Facebook.com/ModaNaMazowsze z ponad 101 tys. followersów,
www.Instagram.com/Moda_na_Mazowsze z ponad 28 tys. obserwatorów,
www.Facebook.com/DziejeSieNaMazowszu z ponad 61 tys. użytkowników.

Zdjęcia: Archiwum MROT