NOWA STRATEGIA POT

„Dziś narzędzia promocji zmieniają się szybciej niż podręczniki do jej nauki. Obecna niestabilna sytuacja rynkowa wymaga ciągłej aktualizacji naszej wiedzy i cotygodniowych badań. Tym zajmiemy się w pierwszej kolejności – badaniami i opracowaniem strategii” – mówił Rafał Szmytke, powołany niedawno po raz kolejny na prezesa POT, podczas prelekcji na Spotkaniu Liderów Turystyki.

Jedno z pierwszych publicznych wystąpień Rafała Szmytke po otrzymaniu nominacji na prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, które odbyło się podczas zorganizowanego przez redakcję portalu turystyka.rp.pl Spotkania Liderów Turystyki, przedstawiało w krótkim zarysie priorytety dla POT.

“Bez aktualnych badań nie wiemy, dokąd zmierzamy”

„Nie ma takich pieniędzy, których nie bylibyśmy w stanie wydać na promocję. Powszechna jest wiedza, że 50 proc. pieniędzy na promocję i reklamę jest wyrzuconych w błoto, tylko nikt nie wie, które to 50 proc. A my właśnie chcemy tę wiedzę mieć” – rozpoczął swoje wystąpienie Rafał Szmytke.

Zapowiedział, że jednym z pierwszych i najważniejszych działań w POT będzie opracowanie strategii działania. Dokument ten ma powstać „w szybkim tempie.”

„Można iść wytyczoną drogą, ale jeśli nie wie się, jaki się ma cel, to donikąd się nie dojdzie. Dlatego drugim naszym priorytetem będą badania. Obecnie na rynku dzieje się tyle, że muszą one być cotygodniowe” – zapowiedział nowy prezes POT.

Wśród wymienionych przez niego podstawowych obszarów, na których zamierza się skoncentrować organizacja, znalazły się: badania i analizy, media elektroniczne i narzędzia promocji.

Kryzys pandemii przyspieszył zmiany

„Narzędzia są czymś, co trzeba będzie na nowo odkryć. Bieżąca sytuacja każe od nowa spojrzeć na to, z jakich narzędzi i w jaki sposób korzystamy. Dziś książki na ten temat sprzed trzech lat są już nieaktualne, a wszystko, co uważaliśmy za sprawdzone się zmieniło” – skomentował Rafał Szmytke.

„Z drugiej strony, dynamicznie zmieniająca się sytuacja daje nam szansę na przyspieszenie pewnych działań, głównie w zakresie wykorzystywania mediów elektronicznych. Jeśli nawet targi ITB Berlin mogły się odbyć online, oznacza to, że trzeba sprawdzić, jakie jeszcze działania, o których przeniesieniu do wirtualnej rzeczywistości kiedyś nam się nie śniło, można zrobić online” – dodał.

Konkrety we współpracy z resortami i kluczowa rola branży

Jak zauważył, POT działa w sferze finansów publicznych i stąd wynikają pewne jej ograniczenia, ale z drugiej strony obecna sytuacja wymusza znaczne zmiany w sposobie prowadzenia działań promocyjnych.

Rafał Szmytke zapowiedział też, że planuje zacieśnić współpracę zarówno z sektorem publicznym, jak też z firmami prywatnymi i organizacjami turystycznymi.

„Współpraca nie jest żadną nowością, jest to wręcz podstawa działań POT. Chciałbym zacieśnić współpracę z innymi resortami, ale nie poprzez listy intencyjne, tylko poprzez realne projekty realizowane wspólnie. Oprócz MSZ kluczowe jest dla nas Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – turystyka jest z tą dziedziną ściśle powiązana” – zadeklarował.

„Współpraca z branżą turystyczną jest tak oczywista, że nie wiem, czy trzeba o niej wspominać. To branża jest „solą” turystyki. Wszystkie działania resortów są przecież prowadzone na rzecz branży, więc jej zdanie zawsze będzie dla nas kluczowe. Wiem z doświadczenia, że rozmowy między nami są niełatwe i takie zapewne nadal będą. Ale zawsze są merytoryczne i prowadzą do konsensusu” – dodał prezes POT.

Rafał Szmytke zapowiedział też zwiększenie wsparcia dla sektorów najbardziej poszkodowanych.

„Mam na myśli cały przemysł MICE. To jest główna gałąź turystyki i ona wymaga szczególnego wsparcia. Nie wyobrażam sobie, że w działaniach tych nie ma korelacji z MSZ czy kulturą, bo naszą piękną działalność może zawsze „przykryć” jedna niewłaściwa wypowiedź któregoś z polityków” – wyjaśnił.

Rewizja tego, co dzieje się w ZOPOT-ach

Pokrótce odniósł się też do działań POT na rynku zagranicznym. Jeszcze w tym roku mają rozpocząć się działania zmierzające do otwarcia ZOPOT na Węgrzech, w Czechach i w Izraelu. Na spotkaniu ZOPOT-ów 29 kwietnia przeglądane mają być wszystkie narzędzia promocji i zrewidowany ma zostać rozkład działań POT na poszczególnych rynkach.

„Szczególna sytuacja, w której dziś jesteśmy, wymusza szybkie działanie w ZOPOT-ach” – powiedział Rafał Szmytke.

Nawiązał też do współpracy z regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, mówiąc o nich jako o kluczowych elementach, bez których POT nie ma w zasadzie czego promować.

„To lokalnie powstają produkty turystyczne i to wspólnie z ROT i LOT oraz branżą jesteśmy w stanie dostarczać na rynek jakościowy produkt. Dlatego kontynuujemy działania z zakresu certyfikacji produktów i centrów informacji turystycznej” – powiedział.

“Wychowajmy sobie turystycznego klienta”

Przypomniał też, że obecnie ważnym elementem na rynku turystycznym jest bon turystyczny, przedłużony do września 2022. Za ważny projekt uznał też mobilną szkołę turystyczną, skierowaną do młodego pokolenia.

„Inne korporacje wychowują sobie klienta od małego, my od tego odeszliśmy i chciałbym do tego wrócić. Pamiętajmy, że w Polsce 45 proc. dzieci nadal nie wyjeżdża w ogóle na wakacje” – zaznaczył.

Podczas konferencji turystyki.rp.pl odbyła się też debata zagranicznych ośrodków POT, a 29 kwietnia w Warszawie odbywa się ich spotkanie z prezesem POT.

Konferencja Spotkanie Liderów Turystyki w swojej pierwszej części poświęcone było problemom turystyki wyjazdowej. Relacja z tej części również ukaże się na naszych łamach.

Źródło i zdjęcie: www.WaszaTurystyka.pl