POLSKA WŚRÓD 3 NAJPOPULARNIEJSZYCH CELÓW PODRÓŻY WYPOCZYNKOWYCH W EUROPIE

Polska zajęła trzecie miejsce jako wskazany cel podróży wypoczynkowych, zaraz za Francją i Belgią, w badaniu zamiarów dotyczących podróży krajowych i wewnątrzeuropejskich. Polaków widać także w badaniu mówiącym o chęci podróżowania – ponad 83% planuje podróżować i nocować poza domem.

 

Na pierwszą połowę 2023 roku raport ETC prognozuje:

  • 77% Europejczyków planuje podróż w okresie styczeń-czerwiec 2023 r., co stanowi 16% skok w stosunku do ten sam okres w zeszłym roku. Ponadto 58% respondentów zamierza odbyć wiele podróży w ciągu najbliższych 6 miesięcy
    (+6% w stosunku do poprzedniej fali we wrześniu 2022 r.).
  • Odwiedzenie innego kraju europejskiego jest preferowanym wyborem dla 63% Europejczyków (+13% w porównaniu z rok temu): 35% planuje odwiedzić sąsiednią destynację, a 28% pojedzie do niesąsiadującej. Zainteresowanie turystyką krajową spadło do najniższego poziomu (25%) od sierpnia 2020 roku.
  • Sun & Beach to ponownie preferowany przez Europejczyków rodzaj wyjazdu wypoczynkowego (17%), a następnie City Breaks (16%) oraz Kultura i dziedzictwo (15%). Podziwianie naturalnych krajobrazów (19%), smakowanie lokalnej kuchni (17%) oraz
    zanurzenie się w lokalnej kulturze (15%) to obecnie najbardziej pożądane przez podróżnych doświadczenia.
  • 72% Europejczyków będzie podróżować w celach wypoczynkowych, 15% odwiedzi przyjaciół lub krewnych, 7% weźmie udział w wydarzeniu, a 5% odbędzie podróż służbową.
  • Trzy najważniejsze kryteria wyboru następnego miejsca podróży to przyjemna pogoda (18%), okazje i okazje turystyczne (17%) oraz przyjaźni mieszkańcy (12%). Dla podróżnych w wieku 25-44 lat najważniejszym czynnikiem decyzyjnym są atrakcyjne oferty. Tylko 6% respondentów uważa działania destynacji na rzecz zachowania dziedzictwa naturalnego i kulturowego za główny czynnik wyboru.
  • Liczba podróżnych planujących podróż samolotem (54%) jest najwyższa od 2020 roku i wzrosła o 10% w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku. 29% Europejczyków planuje jechać samochodem, a kolejne 10% pojedzie pociągiem na swoją następną wycieczkę.
  • 44% Europejczyków w pełni/częściowo zarezerwowało swoją nadchodzącą podróż, co stanowi wzrost o 7% w stosunku do roku poprzedniego. Wśród badanych rynków, Austriacy (27%) i Brytyjczycy (25%) dokonali pełnej rezerwacji w większym stopniu, podobnie jak Holendrzy i Belgowie (po 24%).
  • Pomimo obecnych obaw gospodarczych, Europejczycy przeznaczą na wakacje podobny czas i budżet jak rok temu: 39% planuje wyjazdy na 4-6 nocy (+6% w porównaniu z rokiem ubiegłym), a 500-1,500 euro to nadal najczęściej przeznaczany budżet (29%).
  • 23% Europejczyków wymienia jako główne zmartwienie związane z podróżami zwiększone koszty podróży, a 18% swoje osobiste finanse.
  • Pozytywnym zjawiskiem jest to, że 59% Europejczyków planuje wydać na wakacje taki sam budżet jak zwykle, co świadczy o dużej odporności w porównaniu z innymi kategoriami wydatków. Na przykład około 40% respondentów zamierza zmniejszyć swój budżet na zakupy detaliczne (odzież, elektronika, itp.), zajęcia rekreacyjne, sport i opiekę nad sobą.
  • Podczas gdy chęć podróżowania pozostaje silna, Europejczycy dostosowują swoje zachowania w miejscu docelowym ze względu na wzrost kosztów: 18% ograniczy zakupy, 16% wybierze tańsze zakwaterowanie, a 15% zdecyduje się na mniej kosztowne restauracje/samodzielne wyżywienie. Rozważane są również przystępne cenowo pakiety all inclusive (12%) oraz mniejsza liczba zajęć z opłatami za wstęp (10%).
  • Obawy związane z wojną na Ukrainie (11%) nieznacznie wzrosły w porównaniu z wrześniem 2022 roku, powodując, że 31% respondentów dokona zmian w swojej następnej podróży (+5%).

 

 

ETC przygotowała także zalecenie dla destynacji:

  • 80% Europejczyków w wieku powyżej 55 lat planuje podróż do czerwca 2023 roku; destynacje mogą przyciągnąć ten segment poprzez zainteresowanie atrakcjami związanymi z kulturą i dziedzictwem kulturowym (38%) oraz doświadczeniami na świeżym powietrzu w celu poznania naturalnego krajobrazu (19%), a także poprzez promowanie tras podróży dłuższych niż 7 noclegów (50%).
  • Biorąc pod uwagę znaczenie okazji i ofert przy wyborze miejsca docelowego, DMO mogą zjednoczyć lokalnych przedsiębiorców, aby stworzyć przystępne cenowo pakiety turystyczne, promować atrakcje z wolnym wstępem oraz tanie noclegi i restauracje w miejscu docelowym.
  • Przyjaźni i gościnni mieszkańcy są obecnie trzecim najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca docelowego. W związku z tym DMO powinny promować ludzkie aspekty destynacji (np. poprzez angażowanie mieszkańców w kampanie) oraz tworzyć lokalne doświadczenia, które pozwolą podróżnym na nawiązanie kontaktu z mieszkańcami.
  • W związku z tym, że wzrasta preferencja dla podróży lotniczych (+10% w porównaniu z rokiem ubiegłym), wzrasta również emisja CO2.Aby wesprzeć sektor w jego krytycznej podróży w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, zachęca się destynacje do dalszego promowania podróży koleją i tworzenia pakietów wakacyjnych opartych na transporcie kolejowym, który jest obecnie preferowany przez zaledwie 10% europejskich podróżnych.

 

 

Nieco inne są zalecenia dla firm turystycznych:

  • 58% Europejczyków częściowo zarezerwowało swoją następną podróż lub wybrało miejsce, ale nie dokonało jeszcze rezerwacji. Aby zachęcić tych konsumentów do zrobienia kroku dalej i dokończenia rezerwacji, firmy mogą zastosować taktykę re-marketingu i lead-nurturingu w celu ponownego nawiązania kontaktu z odbiorcami, którzy już weszli w interakcję z marką (np. poprzez wyświetlanie reklam potencjalnym klientom, którzy odwiedzili stronę internetową bez wymeldowania się).
  • 32% Europejczyków planujących podróż w maju i czerwcu ma już w pełni/częściowo zarezerwowaną podróż. W odpowiedzi na wysoki poziom zainteresowania okazjami i ofertami turystycznymi oraz w celu wykorzystania tego impetu, firmy mogą promować przystępne cenowo pakiety na ten okres i nagradzać osoby dokonujące wczesnych rezerwacji.
  • Ponieważ Europejczycy rozważają tańsze zakwaterowanie, hotele mogą oferować pobyty tylko w pokojach, tańsze zakwaterowanie, które nie obejmuje udogodnień hotelowych i codziennego sprzątania, a także zniżki za rezerwację wielu nocy. Mogą również oferować pakiety all inclusive, które pozwalają gościom lepiej kontrolować swoje wydatki.
  • 32% Europejczyków powyżej 55 roku życia planuje podróż krajową do czerwca 2023 roku, a firmy skierowane do lokalnych podróżnych mogą promować atrakcje związane z kulturą i dziedzictwem kulturowym (38%) oraz doświadczenia skupiające się na podziwianiu przyrody (19%), smakowaniu lokalnej kuchni (18%) i poznawaniu lokalnej kultury (17%) – czynności preferowane przez tę grupę wiekową.

Niestety mimo dobrego miejsca w wskazaniach na podróż wypoczynkową, w rankingu najbardziej atrakcyjnych destynacji Polska się nie znalazła w pierwszej dziesiątce. Warto natomiast zwrócić uwagę na wysoką pozycję Niemiec, które wyprzedziły Grecję, czy Chorwację.

 

 

Raporty monitorujące nastroje i krótkoterminowe zamiary dotyczące podróży krajowych i wewnątrzeuropejskich trwają od września 2020. Obecnie jest to 14 cykl badania i niniejsza publikacja opiera się na danych zebranych w grudniu 2022 od Europejczyków na 10 rynkach źródłowych o dużym natężeniu ruchu (UK, IT, ES, AT, FR, DE, PL, BE, CH, NL, łącznie 6000 respondentów).

 

Źródło i grafiki:  European Travel Comission  /   Zdjęcie tytułowe: Pixabay