URLOPOWY KOMPAS POLAKÓW – WAKACJE 2025

Polacy coraz bardziej racjonalnie podchodzą do planowania wakacyjnych wyjazdów. Jak wynika z raportu „Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025”, kluczowe znaczenie mają dziś nie tylko cena, lecz także jakość oferty, walory przyrodnicze oraz dostępność atrakcji. Coraz większą rolę odgrywają bezpośrednie rezerwacje – 65 proc. respondentów decyduje się na kontakt z hotelem bez pośredników, co przekłada się na rosnącą samodzielność turystów oraz większe możliwości budowania lojalności po stronie obiektów noclegowych.

Inspiracje z życia, decyzje online

Choć 52 proc. badanych czerpie pomysły na wakacje z własnych doświadczeń, nie oznacza to, że rezygnujemy z przeglądania stron internetowych hoteli – przeciwnie, to właśnie tam często zapada ostateczna decyzja. Inspiracji szukamy również u rodziny i znajomych (36 proc.), w mediach społecznościowych (35 proc.) oraz właśnie na hotelowych witrynach (37 proc.). Wybór destynacji często zależy od wieku – co piąta osoba w grupie 18–34 lata inspiruje się mediami społecznościowymi, podczas gdy w grupie 35+ odsetek ten wynosi zaledwie 10 proc. Młodsi turyści sięgają po Instagrama czy TikToka, a osoby 35+ preferują Facebooka.

Świadome wybory: jakość w dobrej cenie

Cena nadal odgrywa ważną rolę na etapie planowania urlopu wypoczynkowego – wskazuje ją ponad 75 proc. badanych – jednak nie chodzi wyłącznie o niskie stawki. Liczy się wartość, jaką za nią otrzymujemy. Wśród podróżnych jeszcze częściej kierują się ceną ci, którzy wybierają urlop poza sezonem.

Dużą rolę podczas planowania wyjazdu odgrywają również oferowane atrakcje i możliwości spędzania wolnego czasu (69 proc.) oraz walory przyrodnicze i krajobrazowe (54 proc.). Poza czołową trójką odpowiedzi znalazły się: pogoda (34 proc.), poczucie bezpieczeństwa (31 proc.) i odległość od miejsca zamieszkania (17 proc.).

Co ciekawe, o 10 punktów procentowych więcej osób wybierających urlop w Polsce wskazuje walory przyrodnicze i krajobraz jako istotny czynnik wyboru w porównaniu z tymi, którzy wybierają kierunki zagraniczne.

Również przedstawiciele branży hotelarskiej obserwują zmiany w sposobie planowania wypoczynku – większą elastyczność, krótsze, ale częstsze pobyty oraz rosnące znaczenie rezerwacji bezpośrednich.

Bezpośrednio znaczy lepiej

Raport wskazuje na duży wzrost znaczenia direct bookingu – już ok. 2 na 3 badanych decyduje się na rezerwację noclegu poprzez bezpośredni kontakt z obiektem. Podróżujący wybierają różne formy kontaktu – część z nich korzysta ze strony internetowej (37 proc. odpowiedzi), z kolei inni preferują rozmowę telefoniczną lub mail (28 proc.). Przy pomocy zewnętrznych serwisów nocleg rezerwuje 31 proc. respondentów.

Popularność direct bookingu wynika przede wszystkim z kwestii finansowych. 86 proc. badanych wskazuje, że ceny w bezpośredniej ofercie obiektów noclegowych są głównym motywatorem. Jak jednak podsumowuje Arkadiusz Czerwiński, Rzecznik prasowy Profitroom, czynników motywujących do rezerwacji bezpośrednich jest więcej.

Gotowe rozwiązania wygrywają – Polacy chcą odpoczywać prosto i wygodnie

78 proc. badanych jako najważniejsze udogodnienie w obiekcie noclegowym wskazują basen. Na kolejnych miejscach znalazły się wyżywienie w cenie pobytu (74 proc.), udogodnienia dla dzieci (45 proc.) oraz bezpłatny parking (33 proc.) czy strefa SPA (32 proc.).

Wybierając miejsce noclegu, kobiety częściej zwracają uwagę na udogodnienia dla dzieci, bezpłatny parking i możliwość przyjazdu ze zwierzętami. Mężczyźni z kolei większą wagę przywiązują do dostępu do strefy SPA i wellness (38 proc. mężczyźni vs. 29 proc. kobiety), a także do szybkiego i stabilnego Wi-Fi oraz możliwości skorzystania z degustacji lokalnych produktów. Co ciekawe, zarówno znaczenie strefy SPA, jak i internetu rośnie wraz z wiekiem – starsi turyści szczególnie cenią sobie wygodę i techniczne udogodnienia pozwalające na spokojny wypoczynek.

Odpocząć od codzienności

Poszukiwanie dodatkowych atrakcji i udogodnień nie powinno dziwić w kontekście faktu, że odpoczynek i relaks jest głównym priorytetem dla 83 proc. badanych.

Co poza odpoczynkiem i relaksem? Badani wskazują, że podczas urlopu ważny jest dla nich również czas spędzony z bliskimi (56 proc.), odkrywanie nowych miejsc (48 proc.) oraz oderwanie się od rzeczywistości (47 proc.). Priorytety często wynikają z wieku oraz miejsca zamieszkania turystów. Wyniki badania pokazują, że priorytety wakacyjne Polaków różnią się nie tylko ze względu na wiek, ale i miejsce zamieszkania. Na przykład mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tys.) wyżej cenią aktywność fizyczną (27 proc.) niż osoby z terenów wiejskich (19 proc.), podczas gdy mieszkańcy wsi częściej wskazują czas z bliskimi jako kluczowy element wypoczynku.

Różnorodna oferta na wakacje w Polsce

Raport „Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025” podsumowuje najważniejsze trendy w planowaniu wyjazdów wakacyjnych przez Polaków. Z badań przeprowadzonych przez Profitroom wynika, że turystom zależy przede wszystkim na odpoczynku i relaksie w przystępnej cenie. Decyzje finansowe determinują nie tylko wybór obiekt u, ale i formę rezerwacji.

Opis badania

Badanie ilościowe „Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025” zostało przeprowadzone przez Profitroom w maju 2025 r. metodą CAWI na grupie 1103 osób (18+), które dokonywały rezerwacji w wybranych hotelach resortowych. Obiekty, których goście wzięli udział w badaniu: Czarny Potok Resort & Spa, Hotel Stok, Primavera, Astor, Diva SPA, Olandia, Vislow i Amber Park Hotel & Spa.

Źródło i infografiki: Raport Urlopowy Kompas Polaków – Wakacje 2025  /  Zdjęcie: Freepik