WIRTUALNE SPOTKANIA NIE ZASTĄPIĄ RZECZYWISTYCH

Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Accor, wraz z powrotem bezpośrednich spotkań z klientami i partnerami biznesowymi, pracownicy spodziewają się wzrostu przychodów o średnio 1/4 w najbliższym czasie.

Wirtualne spotkania stają się powoli nieodzowną częścią dzisiejszej rzeczywistości biznesowej. Accor przeprowadził badania nad wpływem zmiany formy spotkań na wyniki biznesowe. Wśród wniosków zebranych przez grupę w ciągu ostatniego roku specjaliści przewidują średni wzrost liczby zawieranych transakcji o 23% w perspektywie roku przy powrocie możliwości spotkań bezpośrednich. Jednocześnie badani wskazują, że spotkanie twarzą w twarz daje rezultaty zbliżone do trzech rozmów przez telefon lub wideokonferencji. Pokazuje to, jak duże znaczenie ma bezpośrednia osoba.

Głównym z problemów, na jaki zwraca 30 proc. badanych jest brak interakcji na poziomie mowy ciała i sygnałów niewerbalnych. Dla 22 proc. respondentów nawiązanie rozmowy pozwalającej tworzyć bezpośrednie relacje jest znacznie trudniejsze przy wirtualnych spotkaniach. Dodatkowo 37 proc. pracowników w ostatnich miesiącach doświadczyło problemów technicznych w postaci złej jakości czy utraty połączenia w trakcie spotkania online, co jest utrudnieniem w rozmowach biznesowych.

Dla części badanych zamknięcie lokali gastronomicznych wpłynęło na ograniczenie spotkań z klientami, na co wskazuje 1/6 pracowników (18 proc.), co w ich ocenie w dłuższej perspektywie negatywnie wpływa na wyniki finansowe. Z kolei dla 20 proc. wirtualne rozmowy z wykorzystaniem technologii są zbyt formalne i pozbawione ludzkich interakcji.

Badanie zrealizowane przez Accor podkreśla tęsknotę pracowników za powrotem do sprawdzonych form kontaktów z klientami, związanych także z życiem towarzyskim i działaniami reprezentacyjnymi. Prawie połowa badanych (47 proc.) wyczekuje interakcji społecznych związanych ze spotkaniami w czasie pracy.

Ostatnie miesiące dla wielu osób pokazały prawdziwą wartość bezpośrednich kontaktów. Powrót spotkań twarzą w twarz, sprawia, że możemy docenić je bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Wyniki naszych badań jasno mówią o wpływie formy spotkań na wyniki. Potencjalny 25-procentowy wzrost przychodów ze spotkań bezpośrednich przyniesie gospodarce miliony, jak nie więcej. Kluczowy jest także aspekt psychologiczny wpływu ostatnich miesięcy dla nas wszystkich. Ludzie potrzebują kontaktu z innymi, jednak technologia, choć umożliwia nieograniczony kontakt pozbawia nas niewerbalnych sygnałów obecnych tylko w kontaktach twarzą w twarz. Wprawdzie rozwiązania cyfrowe w biznesie zostaną z nami w przyszłości, to spotkania bezpośrednie wciąż mają znaczenie przy zawieraniu transakcji. Technologia nie jest w stanie w pełni zastąpić kontaktu. Przeprowadzone przez nas badania podkreślają hybrydowy trend, który będzie trwałym dziedzictwem ubiegłego roku. – Karelle Lamouche, dyrektor ds. strategii, wydajności i integracji w Accor.

Cztery trendy w spotkaniach na najbliższe lata według Karelle Lamouche:

Spotkania hybrydowe: Łączenie wirtualnego i „fizycznego” uczestnictwa w wielu lokalizacjach.

Spotkanie zamykające: W drugiej połowie 2021 roku wzrośnie liczba bezpośrednich spotkań zamykających transakcje, ponieważ fundamenty zbudowane cyfrowo zaowocują przy dobijaniu targu.

Spotkania z kulturą: Eksperci oczekują, że „spotkania kulturowe” staną się normalnym elementem działalności biznesowej w miarę wychodzenia z pandemii. Po roku lub więcej rozłąki ludzie łączą się ponownie, by budować zespoły i kulturę.

Spotkania liderów: Spotkania w małym gronie będą miały duże znaczenie na krótką metę – ponowne spotkania zarządów, zespołów kierowniczych. Silna będzie potrzeba łączenia się z innymi. Firmy będzie do siebie ciągnęło, a ludzie znów będą łączyć się osobiście.

Zdjęcie: Pixabay
Źródło: Accor